Εικόνα: Η Αμόλυντος

Μια από τις αγαπημένες μου εικόνες, εικονογραφικός τύπος που καθιερώθηκε από τον κρητικό ζωγράφο Ανδρέα Ρίτζο τον 15ο αιώνα. Λέγεται και Παναγία του Πάθους.

Αυτόν τον εικονογραφικό τύπο, τον συναντάμε με κάποιες διαφορές και προγενέστερα, με χαρακτηριστικό δείγμα τη θαυματουργή εικόνα «Η Φοβερά Προστασία», έργο του 13ου αιώνα, που φυλάσσεται σήμερα στην Ι.Μ. Κουτλουμουσίου Αγίου Όρους.

Η Φοβερά Προστασία, Ι.Μ. Κουτλουμουσίου, Άγιον Όρος, 13ος αιώνας

 

Στο Βυζαντινό και Χριστιανικό μουσείο, έργο του εργαστηρίου του Εμμανουήλ Λαμπάρδου, σημαντικότατου καλλιτέχνη της κρητικής σχολής του 16ου αιώνα.  Ο Χριστός βρίσκεται στην αγκαλιά της Μητέρας του και κρατάει το χέρι της ενώ κοιτάζει τους αρχάγγελους,  που κρατούν τον σταυρό, το ακάνθινο στεφάνι, τα καρφιά, το σπόγγο και τη λόγχη που προαναγγέλλουν τα Άγια Πάθη. Παρόλο που η εικόνα είναι σχετικά μικρών διαστάσεων, 34×45 εκατοστά, πρόκειται για ένα έργο εξαιρετικής τέχνης. Φέρει την επιγραφή «Ή ΆΜΌΛΥΝΤΟC», και το επίγραμμα  “Ο ΤΟ ΧΑΙΡΕ ΠΡΙΝ ΤΗ ΠΑΝΑΓΝΩ ΜΥΝΗΣΑΣ ΣΥΜΒΟΛΑ ΝΥΝ ΤΟΥ ΠΑΘΟΥΣ ΠΡΟΔΕΙΚΝΥΗ – ΧΡΙΣΤΟΣ ΔΕ ΘΝΗΤΗΝ ΣΑΡΚΑ ΕΝΔΕΔΥΜΕΝΟΣ ΠΟΤΜΟΝ ΔΕΔΟΙΚΟΣ ΔΕΙΛΙΑ ΤΑΥΤΑ ΒΛΕΠΩΝ”.

Η Αμόλυντος, Βυζαντινό και Χριστιανικό μουσείο, Εμμανουήλ Λαμπάρδος,16ος αιώνας