Παίζοντας με τα χρώματα – color mixing

Αυτή η άσκηση βοηθάει πολύ στο να κατανοήσουμε την απόδοση των χρωμάτων στις μεταξύ τους αναμείξεις. Τα πρώτα χρώματα που θα μελετήσουμε είναι όπως φαίνεται στην παρακάτω εικόνα τα: μαύρο, όμπρα ωμή, όμπρα ψημένη και σιέννα ψημένη. Ετοιμάζουμε στην παλέτα μια μικρή ποσότητα από το κάθε χρώμα.

This exercise helps us understand how each pigment reacts when mixed with others. The first colors we will study are black, raw umber, burnt umber and burnt siena. In our palete, we mix a small amount of each one of these pigments with the appropriate amount of egg emulsion.

Σε ένα χαρτί ζωγραφίζουμε ένα δείγμα από το κάθε χρώμα, όπως φαίνεται στην παρακάτω εικόνα. Παρατηρήστε τη διαφορά των τριών καφέ χρωμάτων.  Η ωμή όμπρα είναι ένα ψυχρό καφέ που τείνει προς το πράσινο λαδί, η ψημένη όμπρα είναι ένα θερμό καφέ και η ψημένη σιένα ακόμα πιο θερμό χρώμα που τείνει προς το κόκκινο κεραμιδί.

We paint a sample of each color, as shown in the image below. Notice the deferences between the three browns. Raw umber is a cool green-ish brown, burnt umber is a warmer brown and burnt siena is an even warmer red-ish brown.

Τώρα αρχίζουμε να προσθέτουμε στο μαύρο μικρή ποσότητα λευκού. Ζωγραφίζουμε δίπλα στο καθαρό μαύρο μια μικρή επιφάνεια με το σκούρο γκρι που φτιάξαμε. Προσθέτουμε σταδιακά λίγο λίγο το λευκό, (και σταγόνες αυγού φυσικά καθώς με την προσθήκη σκόνης το χρώμα θα πήζει,) και κάθε φορά ζωγραφίζουμε μια μικρή επιφάνεια με το νέο χρώμα, έως ότου φτάσουμε στο πολύ ανοιχτό γκρί. Παρατηρούμε τη διαφορά του τόνου κάθε φορά που προσθέτουμε λευκό. Στη συνέχεια, κάνουμε το ίδιο και με την ωμή όμπρα. Παρατηρήστε πώς το μαύρο και η ωμή όμπρα βγάζουν διαφορετικές αποχρώσεις του γκρί σε συνδυασμό με το λευκό. Το γκρί που προκύπτει από μαύρο+λευκό είναι ψυχρό γκρι που γαλαζίζει, κατάλληλο για να ζωγραφίσουμε μέταλλα όπως για παράδειγμα λάμες σπαθιών, αιχμές δοράτων, ασπίδες και πανοπλίες, ενώ το γκρί που προκύπτει από όμπρα ωμή+λευκό είναι θερμό γκρί σταχτί, ωραίο χρώμα για βράχια και γένια γερόντων.

Now, lets start adding to the black, small amounts of titanium white. We paint a small sample next to the pure black sample. We gradually add more and more white, along with a few drops of egg emultion, as the mixture thickens with the addition of pigment, and each time we paint the new sample next to the previous, to create a scale of grays as shown below. Then we do the same procedure with the raw umber. Notice the different greys we created. Black+white makes a cool blue-ish gray, suitable for painting metals, pieces of armour, blades or shields, while raw umber+white makes a warmer ash gray, suitable for painting elders hair and beards.

Κάνουμε το ίδιο με τα υπόλοιπα χρώματα. Παρατηρήστε πως η ψημένη όμπρα και σιέννα βγάζουν αντίστοιχα καφέ-ροζ και καφέ-σομόν αποχρώσεις σε συνδυασμό με το λευκό και όχι ανοιχτά καφέ όπως θα φανταζόταν κανείς. Ωραίες αποχρώσεις για ενδύματα αλλά μάλλον όχι για να ζωγραφίσουμε μαλλιά νέων αγίων ή ξύλα.

Now, we do the same with the other two colors. Notice that burnt umber+white makes purple-ish cool browns, and burnt siena+white makes something like salmon. Nice colors for painting garments but not so good for painting brown hair or wooden elements.

Παρακάτω βλέπετε σε σύγκριση την ίδια άσκηση, προσθέτοντας σταδιακά στα αρχικά μας χρώματα ώχρα αντί για λευκό στα ίδια αρχικά χρώματα. Παρατηρήστε πως το μαύρο και η ωμή όμπρα βγάζουν λαδί αποχρώσεις σε συνδυασμό με την ώχρα, χρώματα κατάλληλα για έδαφος ή ενδύματα.

Below you can see in comparison the same exercise using the same pigments +ochre. Notice that black or raw umber +ochre make green-ish hues, while burnt umber or siena +ochre make light browns.

Βλέπουμε λοιπόν πώς αν χρειαζόμαστε ένα ανοιχτό καφέ, για να ζωγραφίσουμε μαλλιά ή ξύλα, χρειάζεται να προσθέσoυμε στα σκούρα καφέ ώχρα, και όχι λευκό.

Δοκιμάστε να κάνετε αυτήν την άσκηση και με τα υπόλοιπα χρώματά σας να δείτε τί αποχρώσεις δίνουν πρώτα με το λευκό και μετά με την ώχρα. Αν έχετε απορίες, μήν διστάσετε να μου στείλετε μήνυμα ή να αφήσετε ένα σχόλιο – θα χαρώ να σας απαντήσω!

So, if we need to lighten browns in order to paint hair, garments, brown horses, or wooden elements, it is better to add ochre to our dark browns – not white.

Try this exercise with the rest of your colors and observe how each of them reacts with the addition of white or ochre. If you have any questions please feel free to send me a message or leave a comment. I will be glad to answer!

7 thoughts on “Παίζοντας με τα χρώματα – color mixing

  1. Are you going to continue posting information on different pigments and how to mix them? I have trouble in this area. How do I continue learning about color mixing?

  2. I have been trying to learn color mixing on my own, and getting frustrated because it’s too big a field and too confusing. Is this an on line course?

  3. Καλησπέρα! Από όσο γνωρίζω, δεν υπάρχουν γραμμένα πουθενά ως “οδηγίες” συγκεκριμένα χρώματα ή και συμβολισμούς αυτών για κάθε άγιο. Αν κάποιος γνωρίζει κάποιο βιβλίο, θα ήθελα και εγώ να το μάθω. Υπάρχουν όμως συγκεκριμένοι εικονογραφικοί τύποι που έχουν καθιερωθεί, και τους μαθαίνουμε μελετώντας κάθε φορά για την εικόνα που θέλουμε να κάνουμε.

  4. ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ ΑΡΧΩΝΤΙΑ ΕΧΕΙΣ ΤΑ ΧΡΩΜΑΤΑ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΑΓΙΟ ;

  5. I am definitely interested in learning color mixing, but the writing is in Greek. Is it available in Englush?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s